Multa per bandejar el català
Multa per bandejar el català. L’Agència Catalana del Consum ha obert un expedient sancionador a l’empresa de menjar ràpid Burger King. L’acusa de «presumpta vulneració dels drets lingüístics dels consumidors o incomplir les obligacions en matèria lingüística que estableix la normativa».
Si es confirma la infracció en la tramitació de l’expedient, Burger King s’exposa a una multa de fins a 10.000 euros. Aquesta xifra és considerada com una infracció lleu segons la llei del codi de consum.
La infracció es vincula a la denúncia presentada fa dos anys per Xavier Dengra.
Via Twitter, Dengra va advertir l’administració que li va ser impossible fer la comanda en català a les pantalles d’autoservei del restaurant que Burger King té a la ronda de Sant Pau de Barcelona. Els fets denunciats van passar a finals de setembre del 2020.
«Cal exercir els nostres drets lingüístics»
En conversa amb Catalunya Ràdio, Dengra ha instat a actuar aquelles persones que –com ell– diuen haver-se sentit discriminats lingüísticament:
«Crec que tenim eines administratives per exercir els nostres drets com a consumidors. I pateixo perquè cada cop els fem servir menys.
Al principi la situació pot ser incòmoda, però al final reps una resposta de l’administració».
Dengra –que viu a Bèlgica– afegia que allà l’administració no facilita posar denúncies com aquesta, i explicava les passes que va seguir per tramitar la queixa:
«Al principi el restaurant no em va saber respondre perquè no tenien el menú en català. Quan els vaig demanar el full de reclamacions, no em van posar cap problema.
La sorpresa va ser quan em van portar tres fulls idèntics. Així que, a banda de la queixa lingüística, també en vaig tramitar una d’administrativa, perquè no proveïen el material que tocava.»
Dengra afegia que el comerç ha de respondre en un mes a una demanda d’aquest tipus. Com que, passat aquest temps, no va obtenir resposta, es va adreçar a l’agència de consum, que ara ha tramitat l’expedient.
Falta de competència lingüística
L’expedient a Burger King arriba mentre l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) demana reconsiderar en el nou disseny de la selectivitat en matèria lingüística.
Segons l’IEC, el disseny, en fase transitòria fins al curs 2025-2026, «no garanteix la competència lingüística» del català, castellà o d’altres llengües.

El president de la Secció Filològica de l’IEC, Nicolau Dols, alerta que per comprovar els coneixements lingüístics cal més que «l’inventari de preguntes proposat» de resposta tancada, semiconstruïda i oberta de fins a cent cinquanta paraules.
Dols afegeix en una carta al ministeri que és «imprescindible» que la formació d’estudiants preuniversitaris els doti d’un nivell «suficient» de coneixements teòrics de gramàtica i, més generalment, de lingüística i sociolingüística.
L’IEC creu «preocupant» que no consti cap llengua que no sigui el llatí en els anomenats exercicis de matèria.
El govern espanyol va presentar una proposta oberta l’estiu passat per fer una selectivitat amb menys exàmens i incorporant un exercici general de maduresa.
La proposta s’hauria d’aplicar definitivament al curs 2026-2027.