10.2 C
Castelldefels
viernes, abril 19, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
0,00€

No hay productos en el carrito.

Quant de temps hem de deixar els nostres fills davant les pantalles? Els riscos de l’excés

Els riscos de l’excés

Els riscos de l’excés. Els dispositius digitals, les pantalles, ocupen gran part de les nostres vides. Televisió, mòbil, ordinadors, tauletes, tant a la feina com en l’oci o en l’estudi. Els infants, adolescents i joves, ara ja tots nascuts en plena era digital, no se n’escapen, ja que formen part del seu entorn habitual.

Així que són els adults pares, mares, famílies i educadors els responsables d’ensenyar-los a fer un ús adequat de les pantalles, perquè siguin una eina útil i evitar-ne els riscos.

Una tasca gens fàcil que la guia «Les tecnologies digitals a la infància, l’adolescència i la joventut», que ha presentat el govern, vol ajudar a aclarir.


Quin ús han de fer de les pantalles?

Dels 0 als 3 anys, els nadons, no han de tenir contacte amb cap mena de pantalla. Els estímuls digitals poden ser atractius, però el seu desenvolupament es basa en l’experiència dels sentits i en el domini del moviment i l’espai.

Entre els 4 i els 6 anys, els infants han d’introduir-se de manera progressiva en aquest entorn i, segons els experts, l’ús de les pantalles no pot superar la mitja hora diària.

Entre els 7 i els 12 anys, es temps d’ús es pot allargar de manera progressiva, segons els experts, però no més d’una hora al dia.

A partir dels 13 anys, l’adolescent i el jove ha d’aprendre a diferenciar entre el temps d’estudi o feina i el de l’oci, per construir la seva identitat tant presencial com digital.

Abans dels 3 anys els nadons han de tenir experiències físiques per al seu desenvolupament (Pixabay)

Quan i on?

Però la guia fa èmfasi en les alertes sobre el seu comportament i quins són i els efectes que tenen en la salut, la convivència i el rendiment acadèmic o laboral.

Per estar atents, també és important tenir en compte l’espai on a cada edat fan ús dels dispositius. Els primers anys, els dispositius han d’estar o s’han d’utilitzar en espais comuns i oberts.

A partir dels 7 anys, és bo plantejar els hàbits de desconnexió dels aparells abans de sopar o anar a dormir, i deixar-los fora de l’habitació. A aquesta edat s’han d‘establir uns límits clars, diuen els experts.

S’han de fomentar altres formes d’oci per evitar efectes nocius, com el sedentarisme (Pixabay)

Riscos i trastorns

L’ús excessiu de les pantalles pot comportar problemes visuals, a més de l’exposició a la llum, que pot tenir efectes en el sistema immunitari i afavoreix el sedentarisme. També poden comportar trastorns del son amb les repercussions en el rendiment, i l’estat emocional i psicològic.

Dels 4 als 6 anys els infants no han d’estar més de mitja hora davant d’una pantalla (Pixabay)

Tenint en compte que, segons l’OMS, la meitat dels trastorns mentals apareixen abans dels 14 anys, un 75% abans dels 18, la guia se centra a reconèixer els riscos, sobretot perquè, com diu el secretari d’Infància, Adolescència i Joventut, Alexis Serra, és els primers anys que «nens i adolescents construeixen la seva personalitat».

Joan Colom, subdirector general d’Addiccions del Departament de Salut, afegeix que la irrupció extraordinària de les noves tecnologies en la població més jove té «grans riscos» per a les relacions amb les mateixes xarxes o l’ús compulsiu d’internet, videojocs o jocs amb apostes.

«El que ens preocupa és precisament un mal ús, un ús excessiu o problemàtic, i el que pretén la guia és enfocar quins elements tenim per fer-hi front».

Colom recorda que el 2021 el 98% dels catalans entre 10 i 15 anys utilitzava ordinador o tauleta, el 99% feia ús d’internet i el 64% disposava de telèfon mòbil.

Per als adolescents i els joves l’ús de les xarxes és important, però també un risc (ACN/Miquel Vera)

De fet, la guia, en què han participat els departaments de Salut, Drets Socials i Educació, recull quins són els principals fenòmens associats a riscos d’identitat i de relacions socials a les xarxes, entre els quals hi ha, per exemple, el ciberassetjament, els missatges ham o la sextorsió.

Una guia presentada pel govern vol ser una eina d’acompanyament a famílies, docents i educadors per prevenir l’ús inadequat o excessiu dels dispositius digitals i les xarxes

Pots seguir-nos també: Instagram i Facebook

Encuentra más noticias  la Prensa

Related Articles

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

*

Stay Connected

21,991FansMe gusta
3,912SeguidoresSeguir
21,600SuscriptoresSuscribirte
- Publicidad -spot_imgspot_imgspot_img

Latest Articles

Abrir chat
Hola!😊 ¿En qué podemos ayudarte?
Verificado por MonsterInsights