PROHIBIRAN PUBLICITAT DE DOLÇOS
Els anuncis de sucs, gelats, begudes energètiques, pastisseria i altres dolços quedaran prohibits en horari infantil i, en general, als mitjans adreçats als més joves.
El Ministeri de Consum vol frenar aquesta mena de publicitat que arriba a infants i adolescents per revertir les xifres d’obesitat i sobrepès, un problema de salut infantil a Espanya.
L’estudi ALADINO 2019, fet a criatures d’entre 6 i 9 anys, va indicar que el 40,6% té excés de pes. D’aquests, el 23,3% té sobrepès i el 17,3%, obesitat, unes xifres que el govern espanyol ha considerat «alarmants i preocupants» i que són el doble d’altes entre les famílies més pobres respecte a les que tenen més poder adquisitiu.
Quins productes i on no es podran anunciar
Hi ha cinc categories de productes que no es podran anunciar a menors, al marge de quin sigui el contingut nutricional que tinguin. Són la confiteria de xocolata i sucre, barretes energètiques i cobertures dolces i postres.
Després venen els productes de pastisseria i brioxeria com ara galetes i pastissos.
Tampoc es podran publicitat els sucs, les begudes energètiques i els gelats.
Per a la resta de produtes, com snacks, salses o altres begudes, el límit serà el contingut de nutrients per cada 100 grams. Es podran anunciar si els greixos totals i saturats, el sucre total i afegit i els nivells de sal estiguin per sota dels límits fixats per a cada producte.
Consum es basarà en els criteris nutricionals de l’OMS per restringir la publicitat a la televisió, ràdio, xarxes socials, webs, apps i cinemes quan els continguts s’adrecin a públic menor de 16 anys. També hi haurà limitacions als mitjans impresos.
En el cas de la tele, l’horari amb restriccions serà en qualsevol programa emès de dilluns a divendres de 8 a 9 del matí i de 5 a 8 de la tarda i els caps de setmana i festius de 9 12 del migdia. I fora d’aquest horari, tant als canals infantils com als generals si es detecta que hi ha una «elevada audiència» de menors de 16 anys, i abans, durant i després dels programes destinats a públic infantil que es puguin veure online
La normativa es començarà a aplicar l’any que ve, el 2022.