11 C
Castelldefels
miércoles, diciembre 1, 2021
spot_imgspot_imgspot_img
0,00 €

No hay productos en el carrito.

Retards el primer dia de la vaga de Renfe amb acusacions d’incomplir els serveis mínims

Aquest dijous ha començat amb incidents una vaga de maquinistes de Renfe que alterarà el servei ferroviari 7 dies més durant les pròximes 2 setmanes, concretament els dies 1, 4, 5, 7, 8, 11 i 12 d’octubre.

És una vaga convocada pel sindicat SEMAF i, segons ha informat a primera hora Rodalies de Catalunya, ha calgut anul·lar alguns dels trens de serveis mínims comenca-amb-incidents-la-vaga-de-maquinistes-de-renfe-que-durara-fins-el-12-doctubre

Esperar el tren més d’una hora

Inicialment Renfe ha tret importància a la vaga, assegurant que la majoria de retards han estat de poca durada, però després ha admès que només han circulat la meitat de trens previstos en els serveis mínims.

El ministeri de Transports ha explicat a mig matí que l’absència de molts maquinistes ha obligat a cancel·lar 81 recorreguts i també a tancar les estacions de Terrassa Est i Mollet Sant Fost per excés de gent a les andanes.

Els usuaris s’han queixat de retards molt llargs, alguns han assegurat a les xarxes socials que han hagut d’esperar més d’una hora per pujar al tren, que hi havia molta gent a les estacions esperant  a les andanes i que els trens anaven molt plens

Altres usuaris s’han queixat de la poca informació disponible a internet sobre les afectacions de la vaga:

«Vaga totalment injustificada»

Renfe ha qualificat la vaga d'»injustificada» i ha assegurat que alguns maquinistes han incomplert els serveis mínims, en una acció deliberada contra la que vol actuar «amb tota la duresa possible«.

Segons el portaveu de l’empresa a Catalunya, Antonio Carmona, tots els maquinistes de serveis mínims han rebut una carta per correu electrònic certificat convocant-los, i que estudien mesures legals contra els absentistes:

«Davant aquest incompliment dels serveis mínims per part d’alguns maquinistes, Renfe està estudiant les mesures legals a adoptar. En primer lloc, demanar disculpes als viatgers que estan patint les conseqüències d’una vaga totalment injustificada».


Només el 53% dels trens habituals

Segons ha explicat a dos quarts d’11 la directora de Rodalies de Renfe, Mayte Castillo, més de la meitat dels maquinistes que havien de treballar aquest dijous al matí, no ho han fet:

«El que s’ha pogut fer fins hores d’ara és el 53% del servei, a causa d’aquest incompliment dels serveis mínims per part dels maquinistes. D’un total d’uns 100 i escaig, 56 no s’han presentat.»

La Generalitat havia fixat per a aquest dijous un 85% de serveis mínims a Rodalies durant tot el dia, sense franges, el mateix que pels dies 1, 5, 8, 11 i

El SEMAF contradiu Renfe

El SEMAF ha negat del tot la versió de Renfe: el portaveu del sindicat a Catalunya, Luis Moyano, ha assegurat que tots els treballadors que han estat notificats, s’han presentat a treballar.

Segons ha assegurat aquest sindicat, els correus electònics amb les cartes de convocatòria es van enviar aquest dimecres a la tarda a unes adreces de correu que no fan servir habitualment.

En declaracions a TV3 Moyano ha responsabilitzat Renfe de la situació creada:

«Hi ha hagut moltes presses, l’ordre ha sortit molt tard, les notificacions s’han fet molt tard també, i Renfe justificarà en aquest cas qui ha estat notificat i qui no. Si hi ha hagut una mala gestió no ha estat culpa dels treballadors.»

El portaveu del SEMAF ha aprofitat per acusar Renfe de no tenir «cap voluntat de negociar» amb ells, i que ara com ara ho veuen «impossible».


L’Audiència Nacional dona la raó al SEMAF

El Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris, SEMAF, va posar un recurs a l’Audiència Nacional contra els serveis mínims marcats pel govern espanyol.

Aquest dimecres l’AN els va qualificar d'»excessius«, i va resoldre anul·lar-los, perquè els va considerar «un greu impediment» del dret de vaga dels treballadors:

«Podem apreciar cautelarment excés per part de l’Administració en fixar aquests serveis, que impedeixen l’adequat exercici del dret de vaga.»

El ministeri de Transports havia fixat uns serveis mínims del 100% en hora punta i del 75% la resta del dia, i l’AN els ha rebaixat al 75% i 50% respectivament, que era la proposta del SEMAF.

Segons ha assegurat Renfe aquest dijous, aquesta decisió de l’AN no afectava a Catalunya.

L’AN no va modificar els serveis mínims de la resta de trens, fixats en el 65% per als de mitja distància i el 72% per als de llarga distància i alta velocitat.


Centenars de trens anul·lats

Renfe ha dit que per a les 4 primeres jornades de vaga havia suspès gairebé 900 trens, 267 d’alta velocitat i 625 de mitja distància, a més de 813 trens de mercaderies.

Amb els incidents d’aquest dijous al matí, l’empresa ha anul·lat més trens que estaven programats en serveis mínims, els de Rodalies i també de mitja i llarga distància, com un tren Avant a Lleida i un altre a Madrid.


Contra el traspàs de Rodalies a la Generalitat

El SEMAF, que representa el 85% dels maquinistes de Renfe, ha convocat la vaga perquè es recuperin trajectes anul·lats els últims anys, com els trens nocturns, i també la part de la plantilla que s’ha perdut.

Luis Moyano ha quantificat en un miler els trajectes anul·lats per Renfe en els últims 2 anys, i en uns 700 els llocs de treball suprimits:

«El que volem són millores, millores per tenir un millor servei, per tenir inversions, que ens fan falta, i necessitem fer una companyia forta i que presti un bon servei, guanyar en mida. El que no podem fer és dividir.»

Un altre del motius principals d’aquesta vaga és l’oposició del sindicat a la possible transferència de la xarxa de Rodalies de Catalunya a la Generalitat.

Passatgers pugen a un tren de Rodalies a l’estació de Mataró (ACN/Jordi Pujolar) (ACN/Jordi Pujolar)

Related Articles

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

Stay Connected

21,991FansMe gusta
3,039SeguidoresSeguir
18,800suscriptoresSuscribirte
- Publicidad -spot_imgspot_imgspot_img

Latest Articles