Aena, el gestor aeroportuari participat en un 51% per l’Estat, ultima el seu projecte de ciutat aeroportuària a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, que preveu que ocupi 543 hectàrees i espera presentar públicament en els propers mesos, segons han confirmat fonts de la companyia.
Al març del 2018, el llavors ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ja va anunciar la construcció d’un ‘Màster Pla Immobiliari’ que ha estat desenvolupat en el paper des de llavors i que prendrà forma rebatejat com ‘ciutat aeroportuària’. Aquest projecte ha seguit el seu curs en paral·lel al debat sobre una eventual ampliació, fallida excepte sorpresa d’última hora, d’aquesta infraestructura.
Les inversions associades a aquesta ciutat aeroportuària no dependran del Document de Regulació Aeroportuària (DORA), el text en el qual sí que hi hauria de constar una possible ampliació, per la qual cosa tampoc existeix la limitació de decidir res abans del 30 de setembre (data legal límit per a l’aprovació del DORA).
En una presentació dels plans d’ampliació de l’aeroport el febrer del 2020, el president d’Aena, Maurici Lucena, ja va exposar que les 543 hectàrees de la futura ciutat aeroportuària es distribuirien de la següent manera: 215 per a sòls ambientals preservats, 185 per a parcel·les per comercialitzar, 20 per a instal·lació d’energies renovables, 37 ja ocupades i 86 de sòl públic. A més, totes aquestes hectàrees es troben en sòls que pertanyen ja a Aena, a diferència del que passaria amb una potencial ampliació, que hauria comportat l’adquisició de terrenys.
Les mateixes fonts assenyalen que el projecte de ciutat aeroportuària de Barcelona serà semblat al que ja s’ha presentat en públic per a l’aeroport de Barajas, a Madrid. De la Serna, quan va anunciar el Màster Pla Immobiliari del Prat, va xifrar en 1.264 milions d’euros la inversió prevista.