10.1 C
Castelldefels
miércoles, abril 24, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
0,00€

No hay productos en el carrito.

Catalunya, pràcticament sense peatges: així queda la mobilitat per carretera

Primer matí sense peatges a la major part de les autopistes del país. Aquest dimarts a la nit l’AP-7, l’AP-2, l’autopista del Maresme i la Barcelona-Montmeló han aixecat totes les barreres. Algunes, de fet, fins i tot ho van fer abans del previst, a partir de quarts de nou del vespre. El final d’aquests peatges suposarà, a grans trets, 750 milions d’estalvi anual per als usuaris en unes vies on es fan més de 13 milions de desplaçaments.

Catalunya ha passat, per tant, en només un dia, de ser el territori que més peatges tenia a l’estat espanyol, a quedar per sota de Galícia, el País BascNavarraCastella i Andalusia. És per això que aquest dimarts a la nit s’han fet actes de celebració del final dels peatges a diversos punts del país.

A RAC1.cat us expliquem com ha quedat la situació dels peatges a Catalunya:

Peatges que desapareixen

Es deixa de pagar a quatre de les autopistes més importants de Catalunya. Alguns trams, com per exemple el de Vilassar, feia més de 50 anys que funcionaven. Aquesta és la llista:

– AP-7: es podrà fer sencera sense pagar peatge

– AP-2: s’elimina el peatge entre l’Aragó i el Vendrell.

– C-32: s’eliminen els peatges entre Barcelona i Lloret de Mar

– C-33: s’eliminen els peatges entre Barcelona i Montmeló

Peatges que es mantenen

A casa nostra encara funcionaran quatre peatges, la majoria dels quals, a la C-16. Són, a més, alguns dels trams més cars de tot l’estat espanyol.

– C-16: al túnel del Cadí

– C-16: al Bages

– C-16: als Túnels de Vallvidrera

– C-32: entre Castelldefels i el Vendrell (túnels del Garraf)

Mobilitat al territori

Aquesta notícia, que s’esperava a molts punts del territori català, tindrà afectacions a la mobilitat d’aquests trams. Amb la gratuïtat de les autopistes, s’espera que algunes carreteres nacionals perdin afluència perquè la gent prefereixi la via ràpida.

Pla general de vehicles circulant pel tram previ del nou peatge troncal de l'AP-7 entre Vila-seca i Salou. Imatge del 20 de desembre del 2019.
Pla general de vehicles circulant pel tram previ del nou peatge troncal de l’AP-7 entre Vila-seca i Salou. Imatge del 20 de desembre del 2019.

GIRONA I VALLÈS

S’espera que l’aixecament de les barreres provoqui l’eliminació de les cues que, històricament, s’han format al peatge de la Roca en direcció a Barcelona. Els 24 passos habilitats han estat sempre insuficients per absorbir el trànsit de les hores punta. A més, restarà trànsit a la C-35, la carretera que uneix Hostalric i la Roca en paral·lel a l’autopista.

TARRAGONA I TERRES DE L’EBRE

Al sud de Catalunya es rep amb alegria aquesta notícia, que podria veure reduïda la mortalitat de la carretera N-340. Es preveu que, tal com va passar a les terres de l’Ebre, augmenti la circulació prop d’un 30%. Per això, el territori ebrenc exigeix un tercer carril a l’AP-7.

Pla general de diversos vehicles accedint al peatge de l'AP-2 de Vila-rodona, a l'Alt Camp, el 13 d'abril del 2021
Pla general de diversos vehicles accedint al peatge de l’AP-2 de Vila-rodona, a l’Alt Camp, el 13 d’abril del 2021

MARESME

La Generalitat calcula que a partir de demà hi haurà un increment de circulació a la C32, però sense un fort impacte. Serà entre 5% i el 15% al Baix Maresme i del 20% al nord. Desapareixerà un dels trams més cars pel cost per quilòmetre: el tram de Mataró a Palafolls, que costava 2,35 euros.

L’aixecament de les barreres hauria de donar més oxigen a l’N-II, carretera molt utilitzada per evitar els peatges. Es preveu que, a la llarga, s’hi instal·li una via verda amb carril bici.

BARCELONA

Una de les principals vies d’accés a la capital catalana, la C-33, també aixecarà les barreres aquesta mitjanit. L’utilitzen cada dia més de 65.000 vehicles, xifra que es pot veure augmentada.

I ara, què?

El Govern ja planteja què passarà amb els peatges. Ara per ara, els vehicles els hauran de travessar a 30 quilòmetres per hora fins que s’enderroquin. La primera a la llista és, precisament, la C-33. El Govern té previst retirar les vinyetes en un període de sis setmanes.

La retirada es farà de manera escalonada a les vies afectades. A més a més, el Govern ja té en licitació la gestió, manteniment i explotació de les àrees de servei d’aquesta via i de la C-32 per a quan acabi la concessió aquesta mitjanit.

Related Articles

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

*

Stay Connected

21,991FansMe gusta
3,912SeguidoresSeguir
21,600SuscriptoresSuscribirte
- Publicidad -spot_imgspot_imgspot_img

Latest Articles

Abrir chat
Hola!😊 ¿En qué podemos ayudarte?
Verificado por MonsterInsights