L’acord sobre l’aeroport del Prat assolit aquest dilluns amb el govern espanyol «és un acord important, perquè Catalunya necessita un aeroport intercontinental competitiu».
Així ho ha defensat el vicepresident del govern, Jordi Puigneró, que, en una entrevista a «El matí de Catalunya Ràdio», ha argumentat que «un dels grans problemes que té l’economia catalana és que per viatjar a altres punts del món molt sovint ha de fer escales i això fa perdre competitivitat».
La solució, per a la qual considera necessària l’ampliació, passa per, segons Puigneró: «tenir vols a punt a molts llocs del món sense haver de fer escales».
Puigneró, a més, ha volgut posar l’accent en la interconnexió ferroviària del Prat amb els aeroports de Reus i de Girona, que «hem acordat que es farà entre el 2022 i el 2026».
Una interconnexió que considera necessària perquè segons Puigneró «Catalunya ha de comptar amb tot el seu territori» i perquè permetrà «crear un sistema aeroportuari que farà que Catalunya pugui competir en una economia absolutament globalitzada».
«L’aeroport més verd d’Europa»
L’expressió «sistema aeroportuari» ha estat una de les més repetides per Puigneró, juntament amb aquesta altra: «l’aeroport més verd d’Europa».
En concret, Puigneró ha declarat: «La meva voluntat és que aquest sigui l’aeroport més verd d’Europa». I ha afegit:
«La millor garantia, que està en l’acord, que aquest serà un aeroport respectuós amb el medi ambient és que haurà de passar l’examen de la Unió Europea.»
Preguntat per concrecions sobre com es farà l’ampliació, Puigneró ha respost que encara no existeixen, perquè «això estarà concretat en el pla director», però ha volgut posar l’accent en la sostenibilitat del futur aeroport del Prat: «El que hem dit clarament és que ha de ser la mínima afectació, i si pot ser zero afectació».
«Hem escoltat a tothom»
Preguntat sobre l’oposició d’alguns sectors a l’ampliació del Prat, Puigneró ha defensat que l’acord amb el govern espanyol arriba després d’haver fet reunions amb els municipis i amb els sectors econòmics. «Qui digui que no hem escoltat el territori, no és cert», ha reblat.
Puigneró també ha argumentat que «aquest govern no pot defugir les seves responsabilitats» i que «arriba un moment que és l’hora de prendre les decisions» sobre «com projectem un bon sistema aeroportuari per a Catalunya en els pròxims trenta o quaranta anys».
Defensa que «el que hem fet és desbloquejar la inversió» i que «ara el que hem de fer és treballar», també amb les parts que discrepen del projecte, i que «tothom haurà de cedir de la seva part».
«Desenvolupament i sostenibilitat»
Des del govern espanyol, la ministra de Transports, Raquel Sánchez Jiménez, fins fa poc alcaldessa de Gavà, també ha defensat que l’ampliació del Prat és irrenunciable.
En declaracions a TV3, ha admès que el projecte «aixeca alguna reacció contrària» i ha dit que caldrà treballar per demostrar que es farà de manera «exemplar» i que «és un impuls econòmic per Catalunya i per al conjunt d’Espanya» permet conjugar «desenvolupament i sostenibil