18.9 C
Castelldefels
viernes, marzo 29, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
0,00€

No hay productos en el carrito.

Els nens han de fer deures a l’estiu?

Acaba el curs i tots els alumnes de primària i secundària se senten alliberats, per fi comencen les vacances d’estiu i ja poden tancar els llibres fins al setembre. Per a molts infants, aquest plantejament no s’acompleix del tot. L’últim dia de classe, gairebé en temps de descompte, el tutor treu una llista de llibres per llegir i un seguit de quaderns que hauran de comprar. “Feu-ho tot, que al setembre us ho revisaré, eh?”, diuen molts docents.

Arriba l’inici del nou curs i no hi ha pràcticament cap professor que després acabi revisant aquestes feines. En qualsevol cas, és positiu o contraproduent que els nens facin deures a l’estiu?

El professor de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona Enric Prats Gil, considera que no tot és tan blanc ni tan negre. “En dos casos molt clars cal fer deures. El primer és quan cal impartir un contingut del temari que no s’ha fet durant el curs, especialment a partir de tercer i quart d’ESO, i també quan un alumne ha anat molt fluix d’una o diverses assignatures, i necessita reforçar la matèria per no arrossegar una carència durant el curs següent”, assenyala el professor Prats, que no creu que la recuperació del temari sigui un argument apte per a cursos inferiors a segon de secundària.

Cal fer deures per fer alguna part important del temari que no s’hagi fet durant el curs (3r i 4t d’ESO), i quan un alumne ha anat fluix d’una o diverses assignatures

Enric Prats Gil professor de la Facultat d’Educació de la UB

Manteniment d’aprenentatges

Prats també aconsella que es facin tasques a l’estiu “per al manteniment d’aprenentatges, per tal que no quedin amagats ni obsolets al cap de dos o tres mesos, com ara eines de càlcul qüestions de llengua que poden quedar penjades si no hi ha un mínim manteniment”. El professor recalca que ha de ser manteniment lleuger, sense haver d’avaluar ni certificar res quan tornin al setembre.

Veig interessant que es mantingui una tònica. Igual que fas gimnàstica i no ho deixes a l’estiu per mantenir la tònica muscular, doncs una mica de tònica cerebral durant l’estiu no va malament 

Enric Prats Gil professor de la Facultat d’Educació de la UB

També està a favor dels continguts lúdics que puguin enriquir continguts que hagi fet l’estudiant, “ja siguin marcats formalment per l’escola (però sense voluntat avaluativa), o bé de manera més informal, en què la mateixa família s’organitza i ho fa de manera voluntària”. Exemples d’això serien visites a un museu o a una església romànica, unes colònies d’anglès o una lectura voluntària.

El professor Jordi Puig Voltas, de la mateixa facultat que Prats, reforça l’argument: “Que s’ho preparin una mica, tampoc cal que els pares siguin uns experts per explicar quatre dades als nens. De fet, quan viatgem a fora, anem a veure coses que no coneixem i som capaços de gaudir-les, però quan estem aquí, sovint perdem possibilitats d’aprendre coses que tenim molt properes però que deixem de banda”.

EXCURSIONS AMB ELS FILLS

Que s’ho preparin una mica, tampoc cal que els pares siguin uns experts per explicar quatre dades als nens

Jordi Puig Voltas professor associat d’Educació a la UB i a la UIC

Puig Voltas afegeix que és convenient fer coses que no siguin habituals, com “veure una sortida o una posta de sol, anar un dia a un lloc on parlin anglès i practicar-lo. Coses que també t’eduquen i són necessàries, però que normalment no podem gaudir”.

El que Prats no veu tan clar és que s’hagin de fer “tasques repetitives d’allò que s’ha fet en el curs, que no ha sortit bé i que s’ha de repetir a l’estiu… No ho veig, sincerament. No trobaràs ningú que t’ho defensi”.

Quaderns de vacances… sí o no?

El professor Prats no descarta completament els quaderns de vacances Santillana o Teide (per dir-ne un parell de coneguts). “Els pares i mares volen tenir els nens ocupats tot l’estiu: ‘Són molts dies i el nen fa moltes vacances’, diuen. ‘Han de fer alguna cosa, almenys un parell d’hores, abans o després de la piscina, o en les hores de més calor’. I enlloc d’inventar-se activitats lúdiques i creatives, el més fàcil què és? Compren el quadern de vacances que sigui i tires milles. Alerta, que alguns són molt bons i profitosos, i no s’han de descartar. El nen pot dedicar una estoneta al dia a fer aquestes activitats”, raona Prats. “Que hi ha part comercial? Segur. Pensa que la caiguda de de vendes de llibres de text en els últims deu anys ha estat molt gran. Una dècada nefasta, per tant, alguna sortida han de tenir en algun moment“.

Enlloc d’inventar-se activitats lúdiques i creatives, el més fàcil [per als pares] què és? Compren el quadern de vacances que sigui i tires milles. Alerta, que alguns són molt bons i profitosos, i no s’han de descartar. El nen pot dedicar una estoneta al dia a fer aquestes activitats

Enric Prats Gil professor de la Facultat d’Educació de la UB

Per la seva banda, el professor Puig Voltas és més rotund: “No, de cap manera! Allò forma part de la història de l’estiu, de les vacances, però a nivell pragmàtic o educatiu no té gaire sentit. Són uns quadernets que tampoc t’aporten res, perquè l’únic que són és per fer exercicis i replicar un model que a moltes escoles ja no s’està fent”.

No [als quaderns d’estiu], de cap manera! Allò forma part de la història de l’estiu, de les vacances, però a nivell pragmàtic o educatiu no té gaire sentit. Són uns quadernets que tampoc t’aporten res

Jordi Puig Voltas professor associat d’Educació a la UB i a la UIC

Puig Voltas afegeix que ara l’aprenentatge és més experiencial i adreçat a qüestions més personals i emocionals. “Això no vol dir que no hagin de fer res. Es poden fer moltes coses que segurament són útils, com anar a un museu, visitar una biblioteca, anar a veure una exposició d’art, viatjar o descobrir coses del barri que durant molt de temps no has tingut ni presents”, raona.

Això no vol dir que no hagin de fer res. Es poden fer moltes coses que segurament són útils, com anar a un museu, visitar una biblioteca, anar a veure una exposició d’art, viatjar o descobrir coses del barri que durant molt de temps no has tingut ni presents

Jordi Puig Voltas professor associat d’Educació a la UB i a la UIC

Però en conclusió, pedagògicament, Prats conclou que els deures d’estiu són recomanables en aquells casos que necessitin recuperar-se continguts, en els casos que calgui un manteniment i també, en general, com a divertiment, però sense que sigui una obligació avaluable.

Related Articles

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

*

Stay Connected

21,991FansMe gusta
3,912SeguidoresSeguir
21,600SuscriptoresSuscribirte
- Publicidad -spot_imgspot_imgspot_img

Latest Articles

Abrir chat
Hola!😊 ¿En qué podemos ayudarte?
Verificado por MonsterInsights