Un gos val el mateix
Un gos val el mateix. Una dona argentina ha portat Iberia al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) cinc anys i mig després que l’aerolínia perdés la seva gossa abans d’embarcar-la a l’avió que volava de Buenos Aires a Barcelona. L’afectada demana 5.000 euros d’indemnització, però la companyia només vol pagar el que està previst per a equipatges facturats: un màxim d’uns 1.800 euros. I, això, ha obert un gran debat que pot indignar aquells que tenen gossos o gats i saben que els seus animals de companyia no tenen preu: un gos té el mateix valor que una maleta?
El TJUE estudia ara si les aerolínies han de pagar més per perdre un animal que un objecte. «Si la companyia ha de pagar tres pessetes per matar un gos, tindrà tants sinistres de gossos com de maletes», avisa Carlos Villacorta, advocat de la passatgera afectada, en declaracions a l’ACN. Més enllà de les xifres concretes, la causa ha obert un debat jurídic a Luxemburg sobre el valor que s’atorga als animals en un moment en què diversos països europeus, com Espanya, estan reforçant la protecció del benestar animal.
RAC1
La Mona continua desapareguda
La controvèrsia animalista ha arribat a Luxemburg de la mà d’una ciutadana argentina resident a Barcelona. El 22 d’octubre del 2019 Gisel Ortiz, la seva mare i els seus tres gossos havien d’agafar un vol des de Buenos Aires a la capital catalana.
Un gos val el mateix
Mona, una de les gosses de la passatgera, havia de viatjar a la bodega en un contenidor especial per la seva grandària i pes. La propietària la va facturar com a equipatge, però sense formular cap declaració d’especial valor.
Quan ja estaven embarcades a l’avió, mare i filla van veure des de la finestra com el conductor del cotxe que transportava la Mona feia un cop de volant inesperat i la gossa es va escapar. Després de perseguir-la per la pista, el personal la va poder atrapar i Iberia va tranquil·litzar les clientes assegurant que l’enviaven a un centre d’acollida d’animals.

Però la Mona es va tornar a escapar. La Gisel va crear una campanya per trobar la seva gossa a través de les xarxes socials i mitjans de comunicació. Tot i la difusió, la Mona continua desapareguda gairebé sis anys després de perdre-li la pista.
Un gos val el mateix
Disputa per la indemnització
La tutora de la Mona ha reclamat a Iberia una indemnització per «danys morals» de 5.000 euros. La companyia admet la seva responsabilitat per la desaparició de la gossa, però no vol pagar tants diners i se cenyeix al límit de compensació que marca el Conveni de Montreal, referent legal a la Unió Europea sobre la responsabilitat de les companyies aèries en cas d’accidents o incidents durant el transport aeri internacional de passatgers, equipatge i càrrega. Segons el tractat, les aerolínies compensaran amb un màxim de 1.519 drets especials de gir (uns 1.800 euros) per la pèrdua de l’equipatge facturat quan no s’hagi fet una declaració especial de valor.
La jutgessa espanyola que porta el cas té dubtes sobre el valor dels animals de companyia a efectes d’indemnització per pèrdua si també es tenen en compte les normatives europees sobre benestar animal. Per això, ha traslladat al TJUE una petició prejudicial per aclarir com s’han d’interpretar el Conveni de Montreal respectant la legislació europea.
Un gos val el mateix

L’alt tribunal va celebrar dimecres una vista a Luxemburg per escoltar a les parts i resoldrà en els pròxims mesos si la gossa Mona val més que una maleta d’avió.
Què diu Ibèria?
«És un sense sentit igualar els animals a les persones», replica la companyia en l’escrit presentat al TJUE. Des d’Ibèria traslladen part de la responsabilitat als passatgers que decideixen transportar els seus animals en avions: «El propietari, únic que comprèn plenament l’animal, és qui opta per exposar-lo a l’experiència, sovint estressant i desafiant, de viatjar amb avió». I afegeix: «És responsabilitat seva preparar-lo per al viatge, assumir el risc d’exposar-lo a un entorn inhòspit i garantir-ne l’aptitud veterinària. Però el més crucial és que només ell pot valorar el profund vincle emocional amb el seu animal de companyia i, per tant, el dany moral que patiria si alguna cosa li passés durant el transport».
Un gos val el mateix
El propietari (…) és qui opta per exposar-lo a l’experiència, sovint estressant i desafiant, de viatjar amb avió
Iberia
L’aerolínia nega que vegi els animals com a «coses», però sosté que va ser decisió «unilateral» de la passatgera transportar a la Mona com a «equipatge» sense fer una declaració de valor especial. En conseqüència, diu que se li ha d’aplicar el Conveni de Montreal que regula els límits d’indemnització per pèrdua d’equipatges. És a dir, que la gossa té el mateix valor que una maleta a efectes de la compensació per la seva desaparició.
Què opina Brussel·les?
Brussel·les es posiciona al costat d’Iberia, però esquiva el debat sobre el valor dels animals limitant-se a l’argumentació jurídica sobre el règim d’indemnitzacions existent al sector de l’aviació europea.
Un gos val el mateix
En el seu escrit davant el TJUE, la Comissió Europea reconeix que els tractats europeus conceben els animals com a «éssers sensibles» i demanen polítiques de transport que tinguin en compte el benestar dels animals. Tanmateix, recorda que aquesta consideració «no impedeix» que tinguin un «preu o valor» determinat sempre que es respecti el seu benestar.

RAC1
Pots seguir-nos també: Instagram i Facebook
Encuentra más noticias laprensa