El tradicional llibre de família, tal com el coneixem fins ara, passarà a la història aquest divendres.
Ja no se n’expediran de nous en format paper, tot i que els actuals encara seran vàlids i s’aniran actualitzant amb els canvis que hi hagi a la unitat familiar.
El que hi haurà, a partir d’ara, serà un «registre individual», un full o extracte digital amb les dades personals de la vida de cada individu.
I és que aquest 30 d’abril entra en vigor la llei 20/2011, de 21 de juliol, del Registre Civil, una norma aprovada fa 10 anys i que substitueix aquest document familiar de paper per un registre individual i en format digital.
El Senat va avalar aquest dimecres el text definitiu, en què s’han fet diverses modificacions.
L’objectiu del canvi: «prioritzar l’historial de cada individu, alliberar-lo de càrregues administratives i equilibrar la protecció del dret fonamental a la intimitat amb el caràcter públic del Registre Civil».
I també actualitzar una llei, la del Registre Civil, que és del 1957 i que, segons reconeix el redactat de l’actual normativa, calia «canviar en profunditat» per adaptar-la a la «realitat política, social i tecnològica» actual.
El registre, vinculat al DNI
El registre individual s’obrirà amb la inscripció del naixement del nadó o amb la primera dada que s’hi registri (com una adopció, per exemple) i hi constaran les dades o fets relatius a la identitat, l’estat civil i la resta de circumstàncies de la vida d’una persona determinades per llei.
A diferència del llibre actual, les dades no estaran dividides per seccions (naixements, matrimonis, defuncions, tuteles i representacions legals), sinó que s’apuntaran de forma «continuada, successiva i cronològica«.
En el moment de la inscripció s’atorgarà també a cada individu un codi alfanumèric, la mateixa seqüència del Document Nacional d’Identitat.
Els ciutadans tindran lliure accés a les dades del seu registre, que depèn del Ministeri de Justícia. Hi haurà, doncs, un registre únic, al qual tindran accés totes les administracions i funcionaris públics (excepte a les dades que quedin protegides per llei).
La inscripció es continuarà fent a les oficines del Registre Civil o en els consolats, si és a l’estranger.
Es podrà fer en qualsevol de les llengües oficials de la localitat on es faci el registre i, en cas de demanar-ne una còpia o certificació, podrà ser bilingüe, però caldra especificar-ho en la petició.
El futur del llibre de família
Al registre s’hi inscriurà, progressivament: el naixement, la filiació, el nom i cognoms de la persona (i els possibles canvis que s’hi facin al llarg de la vida), el sexe o canvi de sexe (una dada que pot ser secreta), la nacionalitat i el veïnatge civil, l’emancipació i el benefici de la majoria d’edat, el matrimoni (i la separació, nul·litat o divorci, si és el cas), la modificació judicial de la capacitat de la persona, la tutela, cura i altres representacions legals, els actes relatius a la constitució i règim del patrimoni protegit de les persones amb discapacitat, l’autotutela i els apoderaments preventius, les declaracions d’absència o mort i les defuncions.
Totes les anotacions es faran de forma electrònica i les còpies o certificats també seran en format digital. En cas que no sigui possible (per exemple, per problemes informàtics), se’n prendrà nota de forma manual i s’incorporaran més tard al registre informàtic.
A partir de l’entrada en vigor de la llei, aquest divendres, «ja no s’expediran més llibres de família», un document que va néixer el 1915 i té, per tant, més d’un segle d’història.
Els que ja existeixen continuaran tenint els efectes previstos per la llei del Registre Civil del 1957, i s’hi seguiran incorporant les anotacions reglamentàries fins a la defunció dels titulars.