Els treballadors
Estar de baixa mèdica i, per tant, no poder anar a treballar, no eximeix l’empresa de continuar pagant a aquests treballadors els complements d’assistència i puntualitat: una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, el TSJC, ho deixa clar i qualifica aquesta pràctica de discriminatòria.
L’origen de la sentència és una demanda del Sitac, el Sindicat independent de Treballadors d’Ambulàncies de Catalunya, i de l’Agrupació Sindical d’Ambulàncies de Catalunya, per impugnar l’article 18 del conveni col·lectiu del seu sector.
Aquest article exclou el cobrament dels complements d’assistència i puntualitat en els supòsits de baixes mèdiques per malaltia comuna que es perllonguin durant més de tres dies.
Els treballadors
Plus d’assistència i puntualitat
El conveni del transport sanitari recull una prima d’assistència i una altra de compliment d’horari, que es cobren mensualment i busquen premiar, d’una banda, que no es falti a la feina i, de l’altra, que es compleixi l’horari estipulat, amb un marge de tolerància a les entrades o sortides de cinc minuts.
Superar aquest marge una vegada al mes fa perdre la prima. Els treballadors que compleixin els requisits cobren 61,57 euros al mes per cadascun d’aquests dos plusos.
La llei 15/2002 sobre condicions de treball –incloses les retributives, les d’acomiadament o les de promoció professional–, incloïa la malaltia com un factor de discriminació i, per tant –diu la sentència del TSJC–, això converteix en nul·la qualsevol disposició legal, o de conveni col·lectiu, que impliqui una discriminació per raó de malaltia.
Els treballadors
Segons la sentència, aquest article del conveni del transport sanitari «implica un tracte discriminatori, per raó de malaltia, i en comparació amb els treballadors que no han tingut una situació de baixa, o bé, les han tingut derivades d’un accident de treball, una malaltia professional o risc durant l’embaràs«, casos en què sí que es percep el complement.
Repercussió de la sentència
La sentència afecta de forma immediata les més de 17.000 persones ocupades a Catalunya al sector del transport sanitari, però també podria beneficiar els treballadors de tot l’Estat i d’altres sectors econòmics que tenen als seus convenis regulacions similars.
Redacció