Arrenca un curs
Arrenca un curs. Més d’un milió d’alumnes d’infantil, primària, ESO i formació professional bàsica comencen aquest dilluns el curs escolar i més de 260.000 ho faran dijous a batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i superior.
Les classes comencen amb diverses novetats normatives i pedagògiques, amb l’objectiu principal de millorar els resultats acadèmics, sobretot en matemàtiques i comprensió lectora, les matèries amb pitjors resultats als informes PISA, PIRLS i a les proves de competències bàsiques.
Un curs que planteja molts reptes per a la nova consellera Esther Niubó, que s’estrena amb altres qüestions sobre la taula, com el debat sobre la sisena hora, revisar els processos d’inscripció de l’FP, amb més de 30.000 alumnes sense plaça pocs dies abans de començar el curs, o implantar polítiques educatives a llarg termini.
Menys alumnes a l’etapa obligatòria i més a batxillerat i cicles
Les xifres de matriculats per a aquest curs confirmen la tendència a la baixa en el nombre d’alumnes a infantil i primària. Una evolució demogràfica que es comença a notar a l’ESO, que tindrà menys alumnes que el curs anterior. A les etapes postobligatòries –batxillerat i cicles formatius– es manté la tendència a l’alça i hi haurà més alumnes a les aules que el curs 23-24.
Arrenca un curs
Restriccions en l’ús del mòbil
Una de les novetats del curs és l’entrada en vigor del protocol anunciat pel Departament per limitar l’ús dels telèfons mòbils.
A les etapes d’educació infantil i primària, l’ús del mòbil estarà totalment prohibit, tant en horari lectiu com al pati, al menjador i a les activitats extraescolars. Els alumnes que disposin de telèfon l’hauran de tenir apagat.
A l’ESO, els estudiants hauran d’apagar el mòbil i deixar-lo en el lloc que determini el centre. En aquest cas, però, els dispositius es podran fer servir en hores lectives quan els professors els autoritzin per a usos pedagògics.
A batxillerat i formació professional, l’ús del mòbil tampoc no serà lliure i només es podrà permetre en les activitats d’aprenentatge. En horari no lectiu, el centre podrà regular-ne l’ús.
Amb aquestes mesures, es pretén potenciar la convivència als centres i minimitzar els efectes disruptius dels telèfons mòbils
Arrenca un curs
Plans per millorar la comprensió lectora
La davallada en el nivell de comprensió lectora, així com en l’ús i les competències en català, han posat sobre la taula la necessitat de reforçar aquesta matèria.
El darrer informe PISA dibuixava una reculada preocupant de les competències lectores en els darrers set anys. Segons els barems de l’OCDE, el nivell dels alumnes catalans de quart d’ESO havia baixat l’equivalent a més d’un curs respecte dels alumnes que van acabar l’etapa obligatòria el 2015.
Per fer front a aquesta situació, el Departament va anunciar divendres una sèrie de mesures per mirar de revertir la situació. Una de les més destacades és el desplegament d’una xarxa de comprensió lectora, que ha de permetre establir estratègies de millora. Hi participen 342 centres, 235 de primària i 107 de secundària.
També es posa en marxa un pla de millora de les biblioteques escolars, amb un pla pilota que començarà en una cinquantena d’escoles públiques i concertades. S’oferirà als centres formació, materials, accés a programari de gestió, una plataforma de lectura digital i el suport d’un bibliotecari.
Arrenca un curs
Per millorar l’adaptació d’alumnes nouvinguts, es reforcen les aules d’acollida, que aquest any tindran més dotacions que mai: prop de 1.300. També s’afegeixen dues noves aules d’acollida accelerada a Barcelona i s’inicien cinc proves pilot fora de la capital catalana. Les aules d’acollida accelerada tenen l’objectiu de formar en competències lingüístiques bàsiques els alumnes d’ESO que s’incorporen al sistema educatiu.
Millora dels resultats en matemàtiques
L’últim informe PISA va constatar una davallada significativa dels alumnes catalans d’ESO en competències matemàtiques. Catalunya va recular significativament en els darrers quatre anys, situant-se per sota de la mitjana espanyola i de l’OCDE.
Per reforçar els coneixements dels alumnes en matemàtiques, aquest curs entra en funcionament el programa Florence. Al setembre es posarà en marxa el pla als 87 centres que s’hi han adherit i durant el primer trimestre s’obrirà una convocatòria per a centres que comencin el programa al gener.
Arrenca un curs
DMés d’un milió d’alumnes d’infantil, primària, ESO i formació professional bàsica comencen aquest dilluns el curs escolar i més de 260.000 ho faran dijous a batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i superior.
Les classes comencen amb diverses novetats normatives i pedagògiques, amb l’objectiu principal de millorar els resultats acadèmics, sobretot en matemàtiques i comprensió lectora, les matèries amb pitjors resultats als informes PISA, PIRLS i a les proves de competències bàsiques.
Un curs que planteja molts reptes per a la nova consellera Esther Niubó, que s’estrena amb altres qüestions sobre la taula, com el debat sobre la sisena hora, revisar els processos d’inscripció de l’FP, amb més de 30.000 alumnes sense plaça pocs dies abans de començar el curs, o implantar polítiques educatives a llarg termini.
Menys alumnes a l’etapa obligatòria i més a batxillerat i cicles
Les xifres de matriculats per a aquest curs confirmen la tendència a la baixa en el nombre d’alumnes a infantil i primària. Una evolució demogràfica que es comença a notar a l’ESO, que tindrà menys alumnes que el curs anterior. A les etapes postobligatòries –batxillerat i cicles formatius– es manté la tendència a l’alça i hi haurà més alumnes a les aules que el curs 23-24.
Arrenca un curs
Restriccions en l’ús del mòbil
Una de les novetats del curs és l’entrada en vigor del protocol anunciat pel Departament per limitar l’ús dels telèfons mòbils.
A les etapes d’educació infantil i primària, l’ús del mòbil estarà totalment prohibit, tant en horari lectiu com al pati, al menjador i a les activitats extraescolars. Els alumnes que disposin de telèfon l’hauran de tenir apagat.
A l’ESO, els estudiants hauran d’apagar el mòbil i deixar-lo en el lloc que determini el centre. En aquest cas, però, els dispositius es podran fer servir en hores lectives quan els professors els autoritzin per a usos pedagògics.
A batxillerat i formació professional, l’ús del mòbil tampoc no serà lliure i només es podrà permetre en les activitats d’aprenentatge. En horari no lectiu, el centre podrà regular-ne l’ús.
Amb aquestes mesures, es pretén potenciar la convivència als centres i minimitzar els efectes disruptius dels telèfons mòbils
Plans per millorar la comprensió lectora
La davallada en el nivell de comprensió lectora, així com en l’ús i les competències en català, han posat sobre la taula la necessitat de reforçar aquesta matèria.
Arrenca un curs
El darrer informe PISA dibuixava una reculada preocupant de les competències lectores en els darrers set anys. Segons els barems de l’OCDE, el nivell dels alumnes catalans de quart d’ESO havia baixat l’equivalent a més d’un curs respecte dels alumnes que van acabar l’etapa obligatòria el 2015.
Per fer front a aquesta situació, el Departament va anunciar divendres una sèrie de mesures per mirar de revertir la situació. Una de les més destacades és el desplegament d’una xarxa de comprensió lectora, que ha de permetre establir estratègies de millora. Hi participen 342 centres, 235 de primària i 107 de secundària.
També es posa en marxa un pla de millora de les biblioteques escolars, amb un pla pilota que començarà en una cinquantena d’escoles públiques i concertades. S’oferirà als centres formació, materials, accés a programari de gestió, una plataforma de lectura digital i el suport d’un bibliotecari.
Per millorar l’adaptació d’alumnes nouvinguts, es reforcen les aules d’acollida, que aquest any tindran més dotacions que mai: prop de 1.300. També s’afegeixen dues noves aules d’acollida accelerada a Barcelona i s’inicien cinc proves pilot fora de la capital catalana. Les aules d’acollida accelerada tenen l’objectiu de formar en competències lingüístiques bàsiques els alumnes d’ESO que s’incorporen al sistema educatiu.
Millora dels resultats en matemàtiques
L’últim informe PISA va constatar una davallada significativa dels alumnes catalans d’ESO en competències matemàtiques. Catalunya va recular significativament en els darrers quatre anys, situant-se per sota de la mitjana espanyola i de l’OCDE.
Arrenca un curs
Per reforçar els coneixements dels alumnes en matemàtiques, aquest curs entra en funcionament el programa Florence. Al setembre es posarà en marxa el pla als 87 centres que s’hi han adherit i durant el primer trimestre s’obrirà una convocatòria per a centres que comencin el programa al gener.
Durant el juliol s’han format 12 referents territorials que faran la diagnosi de la situació als centres per tal de dissenyar un pla d’intervenció. El programa, que compta amb una dotació de prop de 8 milions d’euros, ha de proporcionar als centres formació i acompanyament del professorat, recursos i material i suport en aspectes organitzatius, metodològics i d’avaluació.urant el juliol s’han format 12 referents territorials que faran la diagnosi de la situació als centres per tal de dissenyar un pla d’intervenció. El programa, que compta amb una dotació de prop de 8 milions d’euros, ha de proporcionar als centres formació i acompanyament del professorat, recursos i material i suport en aspectes organitzatius, metodològics i d’avaluació.
Sergi Pont Sànchez