test
26.9 C
Castelldefels
martes, junio 18, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
0,00€

No hay productos en el carrito.

És normal llevar-se tantes vegades a la nit per orinar?

És normal llevar-se

Despertar-se una vegada —o fins i tot dues vegades— a la nit per orinar pot ser normal, sobretot a mesura que envellim. Un de cada tres adults més grans de 30 anys fa almenys dos viatges al lavabo cada nit.

És normal llevar-se. Aquesta interrupció regular del son per fer pipí es denomina nictúria, i és un dels símptomes urinaris molestos més freqüents, juntament amb la urgència i la manca de raig.

L’insomni podria ser-ne la causa

Què causa la nictúria i com pot afectar el benestar?

La nictúria pot ser deguda a diverses afeccions mèdiques, com ara problemes cardíacs o renals, diabetis mal controlada, infeccions de bufeta, bufeta hiperactiva o problemes gastrointestinals. Altres causes són l’embaràs, els medicaments i el consum d’alcohol o cafeïna abans de ficar-se al llit.

Tot i que la nictúria interromp la son, el contrari també és cert: l’insomni pot causar nictúria. S’explica perquè, quan dormim, s’allibera una hormona antidiürètica que alenteix el ritme a què els nostres ronyons produeixen orina. Si ens quedem desperts a la nit, s’allibera menys quantitat d’aquesta hormona, cosa que vol dir que continuem produint quantitats normals d’orina. Això pot accelerar el ritme al qual omplim la bufeta i ens cal aixecar-nos durant la nit.

És normal llevar-se

Tant l’estrès com l’ansietat, a més de veure la televisió fins a altes hores de la nit, són freqüents causes d’insomni.

De vegades necessitem aixecar-nos tard a la nit per fer pipí.
De vegades necessitem aixecar-nos tard a la nit per fer pipí.Christian Moro

Efectes de la nictúria en el funcionament diari

La quantitat de son recomanada per als adults és entre set i nou hores per nit. Com més vegades t’hagis d’aixecar a la nit per anar al lavabo, més repercutirà en la quantitat i la qualitat del son.

La disminució del son pot provocar un augment del cansament durant el dia, manca de concentració, oblits, canvis a l’estat d’ànim i deteriorament del rendiment laboral. En definitiva, la manca de son de qualitat a causa de les anades i vingudes nocturnes al bany pot acabar afectant la qualitat de vida.

En els casos més greus, fins i tot s’ha comparat l’impacte de la nictúria a la qualitat de vida amb el que produeixen la diabetis, la hipertensió, el dolor toràcic i algunes formes d’artritis. Sense obviar que poden tenir repercussions a llarg termini sobre la salut.

Per si no n’hi hagués prou, la nictúria augmenta el risc de caigudes per moure’s en la foscor per anar al bany. A més, pot afectar els companys de son o altres persones que conviuen a la mateixa casa, ja que els podries despertar cada vegada que t’aixeques del llit.

És normal llevar-se

Es pot tenir una bufeta petita?

És un error comú pensar que les visites nocturnes al lavabo estan relacionades amb la mida de la bufeta. Si ho pensem una mica, no tindria lògica que la bufeta fos més petita en relació amb la resta dels nostres òrgans. Només les persones menudes poden necessitar anar més al bany en comparació dels amics. Però això no explica la majoria dels casos de nictúria.

Si veus que vas molt al lavabo durant el dia i la nit (més de vuit vegades en 24 hores), podria ser un símptoma de bufeta hiperactiva, que sol presentar-se com a ganes freqüents i sobtades d’orinar. Si et preocupa algun símptoma del tracte urinari inferior, val la pena que parlis amb el metge de capçalera.

Hi ha medicaments que poden ajudar a tractar la nictúria, i el teu metge també et podrà ajudar a identificar les causes subjacents de la necessitat d’anar al bany durant la nit.

Una bufeta sana i feliç

És normal llevar-se

Aquí tens alguns consells per mantenir una bufeta feliç i sana, i reduir el risc de desvetllar-te a la nit:

  1. 1Procura que el teu entorn de son sigui còmode, fes servir un matalàs adequat i llençols o edredons que s’adaptin a la temperatura exterior.
  2. 2Ves al llit d’hora i limita les pantalles o les activitats abans d’anar a dormir.
  3. 3Limita els aliments i begudes que irriten la bufeta, com el cafè o l’alcohol, especialment abans de ficar-te al llit.
  4. 4Seu en una posició relaxada en orinar i deixa temps perquè la bufeta es buidi del tot.
  5. 5Practica exercicis per als músculs del sòl pelvià.
  6. 6Beu una quantitat adequada de líquids durant el dia i evita deshidratar-te.
  7. 7Mantingues un estil de vida saludable, menja aliments nutritius i no facis res de perjudicial per a l’organisme, com fumar o consumir drogues.
  8. 8Revisa la medicació, ja que l’hora a la qual prens alguns fàrmacs pot afectar la producció d’orina o el son.
  9. 9Si tens les cames inflades, aixeca-les unes hores abans de ficar-te al llit per deixar que el líquid dreni.

Christian Moro i Charlotte Phelps són professors de Medicina de la Bond University (Austràlia). Aquest article s’ha publicat originalment a The Conversation.

C. MORO / C. PHELPS / THE CONVERSATION

RAC1

Pots seguir-nos també: Instagram i Facebook
Encuentra más noticias  La Prensa

Related Articles

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

*

Stay Connected

21,991FansMe gusta
3,912SeguidoresSeguir
21,800SuscriptoresSuscribirte
- Publicidad -spot_imgspot_imgspot_img

Latest Articles

Abrir chat
Hola!😊 ¿En qué podemos ayudarte?
Verificado por MonsterInsights