13.6 C
Castelldefels
sábado, abril 20, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
0,00€

No hay productos en el carrito.

Exigències denigrants als repartidors de menjar a domicili: «Un client em va rebre despullat»

Exigències denigrants

Exigències denigrants als repartidors. Fa uns dies, el sindicat CGT va denunciar a Twitter les exigències d’un client de menjar a domicili que havia demanat al repartidor «baixar la bossa d’escombraries» després d’entregar la comanda. Era una persona que havia encarregat una hamburguesa, i avisava el treballador que no podia pujar per l’ascensor perquè «és només per als veïns».

«Els repartidors hem de bregar cada dia amb elements com aquest», lamentaven des del sindicat. La publicació es va fer viral (l’han vist més d’un milió de persones), i la CGT va detallar que aquest «comportament denigrant cap al repartidor» corresponia a una comanda del 2022. 

Alguns repartidors de Glovo esperant que els arribin comandes per atendre
Repartidors de Glovo esperant que els arribin comandes  RAC1/ Oriol Petit

A més, això sí, afegien captures amb altres exemples de menyspreu i racisme o fins i tot propostes sexuals a canvi de diners per part dels clients. «Una vegada em va obrir la porta un noi despullat«, explica a RAC1.cat David Martínez Fonseca, que treballa com a repartidor per a l’empresa Stuart. Admet que no va saber gaire bé com reaccionar: «Vaig mirar a terra, li vaig donar la comanda i vaig marxar».

Una vegada em va obrir la porta un noi despullat. Vaig mirar a terra, li vaig donar la comanda i vaig marxar

David Martínez Fonseca repartidor 

«Altres vegades m’he trobat clients en calçotets. No dius res, però és de molt mala educació. Almenys posa’t uns pantalons», afegeix.

M’he trobat clients en calçotets. No dius res, però és de molt mala educació. Almenys posa’t uns pantalons

David Martínez Fonsecarepartidor i president del comitè d’empresa a Stuart

Exigències denigrants

Taxis i ‘riders’ denuncien Uber Eats per «possible organització criminal»

RAC1

Elite Taxi, Riders por Derechos i Txi Project 2.0 denuncien Uber Eats per estafa i delictes contra els treballadors, Hisenda i la Seguretat Social

També li ha passat a la Susa, una jove treballadora de Glovo que va amb patinet i que només fa uns mesos que treballa com a rider: «Despullat no, però algun cop sí que m’he trobat clients en calçotets«.

David Martínez Fonseca és president del comitè d'empresa a Stuart
David Martínez Fonseca és president del comitè d’empresa a Stuart YouTube: Canal 7

Menyspreu per part dels establiments

Parlem amb diversos repartidors que esperen comandes a l’avinguda Josep Tarradellas de Barcelona i la majoria neguen haver viscut situacions d’aquest tipus. La Dania, però, assegura que molts clients posen denúncies falses a les aplicacions de menjar a domicili queixant-se que la comanda no ha arribat. «L’empresa es creu el client i et fa pagar a tu la comanda», explica la repartidora de Glovo. 

D’altra banda, molts repartidors sí que critiquen el menyspreu per part d’establiments que no els tracten bé quan van a recollir les comandes. «Sobretot els restaurants de més nivell, no les cadenes de menjar ràpid», detalla l’Ángel mentre revisa l’aplicació de Glovo sobre la bici. «Et parlen malament, et diuen ‘surt’ o ‘espera fora’ de males maneres», explica aquest repartidor originari de Veneçuela. 

Exigències denigrants

A molts restaurants et parlen malament, et diuen ‘surt’ o ‘espera fora’ de males maneres

Ángel repartidor

Hi coincideix David Martínez Fonseca, que és afiliat de la CGT i president del comitè d’empresa a Stuart. «Sovint et parlen i et tracten malament, hi ha molt de classisme. Arribes a l’establiment, saludes i no et miren a la cara», critica. I lamenta que els restaurants donen ordres i fan exigències als repartidors sense tenir en compte que «estem fent un servei als clients, com ells».

Arribes a l’establiment, saludes i no et miren a la cara. Hi ha molt de classisme

David Martínez Fonseca repartidor i president del comitè d’empresa a Stuart

Els restaurants no permeten que els repartidors entrin al local, encara que plogui, i això a vegades genera conflictes amb els vianants, que es queixen que les bicicletes ocupen la vorera. «Si no tenim espais habilitats, què puc fer? No puc volar!», exclama Martínez Fonseca, que fa quatre anys que treballa en el sector.

Exigències denigrants

Els repartidors de Glovo poden guanyar uns 70 euros treballant 10 hores al dia
Els repartidors de menjar a domicili critiquen el menyspreu d’alguns restaurants  RAC1 / Oriol Petit

Classisme, queixes i exigències

Els repartidors també lamenten que molts restaurants es queixen que triguen molt a arribar, quan en realitat no és per la seva responsabilitat, sinó perquè «hi ha més demanda que treballadors«. I, de la mateixa manera, els clients també responsabilitzen els repartidors del temps d’espera, però en la major part dels casos ells han anat tan de pressa com han pogut i l’espera és responsabilitat de l’aplicació o del restaurant en qüestió. 

«Et veuen com un servent i es pensen que poden fer el que vulguin amb tu, tant els establiments com els clients», denuncia David Martínez Fonseca. Això sí, tots els testimonis deixen clar que no sempre tenen experiències negatives i que també troben moltes persones que els tracten bé

«Et veuen com un servent i es pensen que poden fer el que vulguin amb tu, tant els establiments com els clients

David Martínez Fonseca repartidor i president del comitè d’empresa a Stuart

El repartidor de Stuart diu que mai s’ha trobat amb cap veí que no el deixi pujar per l’ascensor, com alguns critiquen, però afirma que hi ha moltes comunitats de veïns on «no et deixen entrar la bicicleta al portal«.

Per revertir aquestes situacions de menyspreu, cosa que veu gairebé com una utopia, Martínez Fonseca creu que cal «més respecte, més educació i molta pedagogia».

Exigències denigrants

La denúncia dels falsos autònoms

Fa tot just dues setmanes, un jutjat de Barcelona va condemnar l’empresa de repartiment Stuart per tenir més d’un centenar de treballadors com a falsos autònoms. La sentència dona la raó a la denúncia de 108 repartidors que feia cinc anys que lluitaven perquè els incorporessin a la plantilla.

La companyia haurà de pagar 237.000 euros a la Seguretat Social per aquesta mala praxi anterior a l’entrada en vigor de la llei rider. La sentència, que es pot recórrer, se suma a altres resolucions judicials similars contra empreses de repartiment per contractar falsos autònoms.

ORIOL PETIT Riders RAC1

Related Articles

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

*

Stay Connected

21,991FansMe gusta
3,912SeguidoresSeguir
21,600SuscriptoresSuscribirte
- Publicidad -spot_imgspot_imgspot_img

Latest Articles

Abrir chat
Hola!😊 ¿En qué podemos ayudarte?
Verificado por MonsterInsights