Adeu a Renfe
Adeu a Renfe. El traspàs «integral i progressiu» de Rodalies acordat en el pacte d’investidura entre PSOE i ERC vol completar allò que es va intentar el 2010, quan es va començar a fer el traspàs.
L’acord reconeix que no s’ha complert el que es va pactar llavors, i el govern és conscient que Rodalies és un símbol molt potent dels greuges que els catalans imputen a l’Estat.
Segons asseguren fonts de la conselleria de Territori, l’acord d’ara suposarà un canvi considerable en la percepció dels ciutadans, i ho han concretat en aquesta frase:
«Renfe deixarà de formar part de la vida dels ciutadans de Catalunya.»
De Renfe a Rodalies de Catalunya
En efecte, els nous serveis els operarà l’empresa mixta Rodalies de Catalunya, que per poder funcionar assumirà majoritàriament el personal i els trens actuals de Renfe.
I el manteniment de les línies que es traspassin a aquesta nova empresa tampoc no el farà Adif, sinó l’ens de la Generalitat Infraestructures Ferroviàries de Catalunya, Ifercat.
Adeu a Renfe
La nova empresa Rodalies de Catalunya serà mixta, és a dir, amb un consell d’administració dividit a parts iguals entre l’Estat i la Generalitat.
La presidència d’aquest consell, però, serà una persona proposada per la Generalitat i tindrà vot de qualitat, de manera que l’administració catalana hi tindrà majoria.
De tota manera, els acords més transcendents s’hauran de prendre per una majoria qualificada que obligarà a buscar el consens entre les dues administracions.
L’R1, l’R2 Sud i l’R3, les primeres
Tot aquest procés comença ara, amb el compromís de tancar-lo durant la pròxima legislatura, i la previsió és que la Generalitat gestioni, d’entrada, tres de les actuals línies de Rodalies.
Es preveu que aquestes siguin l’R1 entre Molins de Rei i Maçanet, l’R2 Sud entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders i l’R3, fins a Puigcerdà i ara en obres de desdoblament.
Adeu a Renfe
L’R4 en queda fora, almenys de moment, perquè hi passen molts trens de mercaderies, però en el futur altres línies podrien afegir-se a les que dependran de Rodalies de Catalunya.
A banda d’això, la Generalitat també donarà prioritat als trens de Rodalies en l’assignació d’horaris, assumirà la gestió de les estacions i, aspecte important, participarà en el disseny del Pla de Rodalies.
Això li haurà de permetre decidir quines obres cal fer a la xarxa, amb un compromís vinculant perquè, ara sí, les obres es facin quan s’han promès.
El traspàs de Rodalies és una demanda històrica de la Generalitat