Foment proposa
Foment proposa. La comissió impulsada per la patronal Foment per a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona creu que la millor opció és allargar la pista del cantó mar i compensar-ho creant un nou espai natural. Són les conclusions d’un estudi que es presenta avui, i que té en compte fins a 11 propostes que s’han posat sobre la taula en els últims mesos, com ara una pista sobre el mar o derivar tràfic cap als aeroports de Girona o Reus.
Allargament de la pista entre 300 i 840 metres
A la comissió hi ha enginyers, diferents organitzacions empresarials, experts i organismes com la cambra de comerç de Barcelona. La seva opció preferida és ampliar la pista cap a l’est, entre 300 i 840 metres, o bé recuperar la gestió de pistes independents, amb un impacte acústic en la zona habitada de Gavà mar. Per compensar l’impacte ambiental, proposen crear un nou nucli de zona humida, expropiant 90 hectàrees de sòl agrícola.
Són les conclusions d’un estudi de 150 pàgines que avui presenta el president de la patronal Foment, Josep Sánchez Llibre, que considera que «no fer res és la pitjor de totes les opcions».
Foment proposa
L’opció més llarga, ampliar la pista fins a 840 cap a la Ricarda, consisteix habilitar un sistema de pilones, de manera que, segons la proposta de Foment, la pista passaria per damunt de l’aigua sense destruir la llacuna, mitjançant una estructura d’uns 300 metres de llarg i 200 d’amplada, «preservant la biodiversitat subaquàtica i la llacuna en el seu context ampli». La proposta xifra el cost en uns 200 milions d’euros.
La comissió va començar els seus treballs el setembre de l’any passat, i un cop passades les eleccions municipals, presenta avui les conclusions de l’estudi, amb la intenció de tornar a posar aquest debat sobre la taula, després que la Generalitat, AENA i el ministeri de Foment no arribessin a un acord.
Aprofitar les «potencialitats» de Barcelona
Per la comissió, l’actual configuració de les pistes de l’aeroport de Barcelona «no és l’òptima per assegurar una connectivitat internacional». Asseguren que això comporta que s’estigui «desaprofitant» el potencial de Barcelona per tenir connexions internacionals, que contribuirien a atreure inversions estrangeres.
Foment proposa
Expropiació de terreny agrícola
Les propostes mediambientals que recull l’informe parteixen de la base que l’actual espai natural de la Ricarda està «deteriorat» i caldria una intervenció urgent, precisament per assegurar-ne el futur.
En aquest sentit, i per compensar l’allargament de la pista pel cantó est, es preveu «la creació d’un nou nucli de zona humida, dominat per prats inundables de 235 hectàrees», afegint-hi 184 a les 50 ja existents, amb l’expropiació de 90 hectàrees de sòl agrícola productiu.
Proposen també la «recuperació del germoplasma de la vegetació de la Ricarda» per repoblar les zones humides de nova creació, així com crear un canal d’interconnexió entre la Ricarda i el Remolar, que tindria connexió al mar.