14.2 C
Castelldefels
sábado, abril 20, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
0,00€

No hay productos en el carrito.

Claus per millorar la comprensió lectora: la importància d’identificar els sons de la parla

Claus per millorar

Claus per millorar. Tenir una bona comprensió lectora està directament relacionat amb el rendiment acadèmic, perquè saber llegir és la base per a la resta d’aprenentatges. Per això, centres, experts i famílies coincideixen que cal treballar-la dins i fora les aules.

Millorar la comprensió lectora és un dels grans reptes que escoles i instituts s’han marcat per aquest curs. L’objectiu és revertir l’empitjorament de resultats que han constatat diversos informes.

L‘informe PIRLS, a finals del curs passat, va alertar d’una reculada de 15 punts en comprensió lectora respecte a l’edició del 2016 en l’alumnat de quart de primària, i va situar Catalunya a la cua de l’estat.

Pel que fa a les competències bàsiques de fa dos cursos, els resultats van caure 5 punts a sisè de primària i 3,2 punts a quart d’ESO. Una situació que el govern va vincular amb els efectes de la pandèmia.

Claus per millorar

Pendents encara de saber els resultats de les proves que es van fer el curs passat, la consellera ja ha advertit que tampoc agradaran.


Part de les dificultats en la lectura es deuen a les habilitats prèvies

«La comprensió lectora depèn de dues coses», apunta Héctor Ruiz Martín, director de la International Science Teaching Foundation. «La primera és la capacitat de convertir un missatge escrit en un missatge oral –aquella veueta que sentim quan estem llegint. I la segona és la capacitat d’entendre el missatge», exposa.

Segons aquest investigador expert en psicologia cognitiva, «bona part de les dificultats lectores es deuen a dificultats en la descodificació», és a dir, a convertir el text escrit en un text oral.

I aquestes dificultats, argumenta, solen venir d‘habilitats que s’anomenen prelectures. La principal és la consciència fonològica, que és la capacitat d’identificar els sons de què està composta la llengua. Es treballa en l’etapa d’infantil, abans que els nens i nenes es llancin a llegir.

Una activitat de consciència fonològica en una classe de I5 (CCMA)

Claus per millorar

Activitats per augmentar la consciència fonològica –com ara separar paraules en cops de veu– faciliten que, a poc a poc, la lectura sigui més fluïda fins a ser un procés automàtic.

«Si tens dificultats en la lectura, el teu cervell pensa en com solucionar aquell repte i, per tant, ja no pot estar pensant en què està explicant el text», afirma Iolanda Bertran Medialdea, directora de l’escola Mas i Perera de Vilafranca del Penedès.

El 2021 van rebre el Premi Nacional de bones pràctiques que atorga el ministeri d’Educació pel seu projecte de foment de la lectura a través de la biblioteca.


La biblioteca, «el cor de l’escola»

En aquest centre tenen biblioteca escolar des del primer dia, el curs 1980-81, i els agrada definir-la com «el cor del centre». De fet, un cop s’entra a l’escola, els llibres són a tot arreu: a la biblioteca, però també a les aules o als passadissos.

l’hora del pati, la biblioteca està oberta per llegir i agafar llibres en préstec, i també s’organitzen diverses activitats. Una de les que té més èxit és el «contacontes», en què la monitora de biblioteca i alumnes de sisè de primària expliquen contes als de cicle inicial, i els fan preguntes.

La biblioteca també està oberta fora de l’horari lectiu perquè les famílies hi puguin anar a la tarda. A més, un cap de setmana a l’any, l’escola convoca una jornada literària amb activitats pensades per a alumnes, famílies i mestres.

Una activitat de contacontes a la biblioteca de l'escola Mas i Perera de Vilafranca del Penedès
Una activitat de contacontes a la biblioteca de l’escola Mas i Perera de Vilafranca del Penedès(CCMA)

Claus per millorar

Estratègies per millorar la comprensió lectora

Un cop assentades les bases per començar a llegir, des de les diferents matèries es treballen estratègies per enfortir la comprensió lectora.

Una de les activitats que es fan a quart de primària –el curs que pren de referència l’informe PIRLS– consisteix a relacionar portades de llibres amb el seu títol, i després repeteixen el mateix exercici amb fragments de text. Finalment, elaboren una llista amb les paraules més difícils que han trobat i en busquen el significat.

«D’aquesta manera elaboren hipòtesis, fan connexions amb els seus coneixements previs, extreuen l’essència del text…», assenyala Bertran Medialdea. Habilitats que, com subratlla Ruiz Martín, enriqueixen la competència lingüística i, de retruc, milloren la comprensió lectora.

Related Articles

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

*

Stay Connected

21,991FansMe gusta
3,912SeguidoresSeguir
21,600SuscriptoresSuscribirte
- Publicidad -spot_imgspot_imgspot_img

Latest Articles

Abrir chat
Hola!😊 ¿En qué podemos ayudarte?
Verificado por MonsterInsights