8.6 C
Castelldefels
martes, marzo 5, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
0,00€

No hay productos en el carrito.

Ajudes de 1.300 euros per fomentar l’ús del català a escoles i instituts

Ajudes de 1.300 euros

Ajudes de 1.300 euros. Els centres educatius podran demanar fins a 1.300 euros per finançar accions concretes per fomentar l’ús del català. És una nova mesura que ha anunciat el Departament d’Educació dins el pla per revertir el retrocés de l’ús de la llengua entre l’alumnat.

800 escoles i instituts rebran aquest curs una formació específica. L’objectiu és ajudar-los a definir accions concretes per promoure la llengua en els àmbits on han detectat que els cal millorar. 

Formació adreçada als docents

L’escola Mogent de Montornès del Vallès és un dels centres que està cursant la formació per afavorir l’ús del català. Es tracta d’un curs de 30 hores que imparteix un assessor de Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social (LIC) del Departament, i d’aquí a final de curs ja l’hauran completat 800 centres

El primer pas és fer una diagnosi sobre els usos del català i que, en molts casos, és comuna. «El problema que hem detectat a tots els centres és la davallada de l’ús del català entre l’alumnat«, afirma Jordi Granell Negre, assessor LIC del Maresme-Vallès Oriental:

Ajudes de 1.300 euros

«Costa molt que hi hagi una conversa fluïda en català entre ells, sobretot en els espais no lectius com el pati o el menjador».

La directora de l’escola, Rosa Invernón Ruiz, reconeix que «no havíem reflexionat» sobre la salut del català al centre i diu que aquesta formació «ens està donant estratègies per reforçar els projectes orals que tenim a l’escola».

També volen augmentar l’ús de la llengua més enllà de les aules i «actuar com una taca d’oli en el monitoratge d’extraescolars i de menjador».

A partir d’aquí, els centres hauran d’acordar accions concretes per incentivar l’ús del català en els espais on té menys presència, que és sobretot en els contextos orals. 

Mestres de l'Escola Mogent de Montornès del Vallès es formen per promoure l'ús del català al centre
Mestres de l’Escola Mogent de Montornès del Vallès es formen per promoure l’ús del català al centre

Una quarantena de queixes lingüístiques

Tot i aquest impuls, el sindicat la Intersindical denuncia que els continuen arribant queixes de docents, famílies i alumnes que se senten incapaços de fer efectiva la immersió lingüística als seus centres

El novembre del 2021 van activar una bústia anònima de queixes lingüístiques, i ja n’han rebut una quarantena. Tres són de l’institut de formació professional on treballa Ferran Castellà.

 Ajudes de 1.300 euros

«Vaig passejant per les aules i moltes vegades l’idioma en què sento parlar el professor és el castellà. Sembla que fem un favor als alumnes, però en realitat els estem negant oportunitats».

La gran majoria dels estudiants del centre no tenen el català com a llengua d’ús habitual i alguns, assenyala, tenen dificultats per expressar-s’hi de manera fluida.

El curs passat els centres van omplir un qüestionari per validar els seus projectes lingüístics, d’acord amb el model de la immersió i la normativa que prohibeix els percentatges en l’ensenyament i ús de les llengües.

Castellà diu que, al seu centre, no s’ha aplicat cap canvi, tot i que assegura que el català no és la llengua normalment emprada com a llengua de vehicular i d’aprenentatge, tal com marca la Llei d’educació. «Tinc la sensació que el criteri lingüístic acaba depenent de cada professor«, critica.

«Et sents violent demanant a un company que faci les classes en català».

Per això, demana «més mecanismes de control per garantir la immersió lingüística i per abordar els casos on no s’aplica», assegura. 

Ajudes de 1.300 euros

Projecte lingüístic d'un centre educatiu que defineix com el català com la llengua vehicular
Projecte lingüístic d’un centre educatiu que defineix com el català com la llengua vehicular

Educació sosté que fiscalitzar els centres no funciona

Educació, per la seva banda, assegura que «l’objectiu no és fiscalitzar els centres, sinó canviar els usos lingüístics del professorat i de l’alumnat». 

«La majoria de docents que no utilitzen prou el català no ho fan per motius ideològics, sinó perquè els falten eines o acompanyament».

El director general d’Innovació, Currículum, Llengües i Digitalització, Joan Cuevas, diu que «ara mateix sabem que la fiscalització no ens funciona com hauria de funcionar». «Per tant -explica- ens hem concentrat en allò que ens dona millors resultats, com fer reflexionar els docents i donar-los eines i exemples concrets que ja estan funcionant en molts centres».https://www.ccma.cat/324/embed/destacat-noticia/3220546/

Estratègies per impulsar el català a tots els centres el curs 2026-27

200 escoles i instituts ja hi han començat a treballar. La previsió és que enguany s’hi sumin les 600 que hauran acabat la formació i que, d’aquí a quatre cursos, tots els centres hagin definit com revertiran el retrocés del català.

La següent fase del pla consistirà a fer seguiment, amb l’ajuda de la Inspecció, i en avaluar l’impacte d’aquestes accions per canviar els usos lingüístics i fomentar el català en les interaccions amb l’alumnat per part de tot el personal dels centres, així com entre els mateixos estudiants.

A més, dins el pla per impulsar recerca educativa, Educació finançarà amb 300.000 euros un projecte d’investigació per avaluar l’impacte d’una proposta metodològica per incrementar l’ús del català entre l’alumnat.

Un grup d'alumnes salten a corda al pati d'una escola
Un grup d’alumnes salten a corda al pati d’una escola

Related Articles

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

*

Stay Connected

21,991FansMe gusta
3,912SeguidoresSeguir
21,600SuscriptoresSuscribirte
- Publicidad -spot_imgspot_imgspot_img

Latest Articles

Abrir chat
Hola!😊 ¿En qué podemos ayudarte?
Verificado por MonsterInsights