Sala i Martín explica la història de la companyia fotogràfica que pot reduir les morts pel covid-19

Renovar-se o morir. Segur que coneixeu la famosa frase de Miguel de Unamuno. Una dita que va aplicar a la perfecció la companyia fotogràfica Fujifilm quan, a partir de l’any 2000, es van popularitzar les fotografies digitals i ells es van adonar que se’ls havia acabat el negoci. El que no s’imaginaven aleshores és que acabarien fabricant un medicament que podria reduir la mortalitat del covid-19.

Avui el professor Xavier Sala i Martín, catedràtic d’Economia i professor a la Universitat Colúmbia, ha compartit amb el Versió RAC1 la història d’aquesta companyia fotogràfica que s’explica a les facultats d’Economia. I ho ha fet comparant la trajectòria de Fujifilm amb la de Kodak:

Entre Kodak i Fujifilm es dividien l’any 2000 el 90% del mercat mundial de la fotografia analògica. La fotografia tradicional bàsicament eren productes químics

Xavier Sala i Martín

Aquest negoci, el de la química associada a la fotografia, era tan lucratiu que aquestes empreses regalaven càmeres de cartró perquè els calés els feien amb els químics

Xavier Sala i Martín

Sala i Martín ha explicat que aquest model de negoci es coneix amb el nom de Gile t, perquè aquesta va ser l’empresa que es va inventar l’estratègia de regalar les maquinetes d’afaitar per fer el negoci amb les càrregues. Però tornem a Kodak i Fujifilm. Sabíeu que Kodak va inventar la fotografia digital però es va estimar més amagar-ho? Així ens ho ha explicat Sala i Martín:

Kodak es va intentar la fotografia digital, però com que el seu negoci era la química, ho van amagar. Finalment, les càmeres digitals els van destrossar el 90% del negoci

Xavier Sala i Martín

Amb l’aparició de la fotografia digital, a partir de l’any 2000, la història d’aquestes dues empreses es va separar:

Kodak va intentar reinventar-se pensant que el negoci seria el mateix. En lloc de fer productes químics, farem tinta per a impressores de fotografies; van intentar reproduir el model antic

Xavier Sala i Martín

Això els va durar quatre anys, perquè de seguida van sorgir les impressores casolanes i després les xarxes socials i la gent van deixar d’imprimir fotografies. Kodak va fer fallida i va desaparèixer

Xavier Sala i Martín

I què va fer Fujifilm? Diversificar-se. Van fer una auditoria tecnològica per veure què era el que sabien fer i quines necessitats podien cobrir:

A Fujifilm es van adonar que molts dels químics que feien servir per a la fotografia eren els mateixos que els de les pantalles LSD dels ordinadors i dels televisors

Xavier Sala i Martín

També van veure que el que fa que les fotografies siguin lluents i flexibles és una gelatina que ve del col·lagen. El 70% de la pell humana és col·lagen. Per tant van crear el departament de cosmètics

Xavier Sala i Martín

Però el que pot convertir Fujifilm en una empresa clau en la lluita contra el coronavirus va ser la seva entrada al sector farmacèutic:

Es van adonar que eren una empresa química. Van adquirir Toyama Chemical i van entrar al món de la farmàcia. El resultat és l’aparició del favipiravir, que ha donat bons resultats en els primers testos i pot reduir la mortalitat contra el coronavirus

Xavier Sala i Martín

Fujifilm és una empresa de fotografia que s’ha reinventat, ha sabut diversificar-se i podria acabar sent un dels herois del covid-19

Xavier Sala i Martín

El favipiravir és un medicament que s’utilitza habitualment per lluitar contra la grip al Japó, i ha donat resultats esperançadors en alguns assajos clínics a Wuhan.

Són molts els països que s'han adonat de la dependència excessiva de la Xina. // EFE/EPA - JEROME FAVRE
Són molts els països que s’han adonat de la dependència excessiva de la Xina. // EFE/EPA – JEROME FAVRE

Desglobalització

D’altra banda, Sala i Martín ha analitzat com ens afectarà la desglobalització que està impulsant el coronavirus. Són molts els països que s’han adonat de la dependència excessiva de la Xina i que estan impulsant la relocalització d’algunes fàbriques. Això, però, tindrà un cost, segons el professor de la Universitat Colúmbia:

Tot el que comencem a fer aquí, generarà més llocs de treball, però els productes seran més cars. Com a consumidors i contribuents hi sortirem perdent

Xavier Sala i Martín

Hi ha el risc que rebin ajudes les empreses amb més poder polític

Xavier Sala i Martínjapo

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *


*